Hvordan bidrager du selv til psykologisk tryghed?
Psykologisk tryghed er meget omtalt pt., og heldigvis for det. Det er meget positivt, at bevidstheden øges hos os alle sammen om, hvad vores egen andel er i den psykologiske tryghed. Hvad gør vi personligt, som enten bygger op eller bryder ned?
Min erfaring som HR-chef igennem mange år – og som menneske! – fortæller mig, at vi er rigtig mange mennesker, der ikke er bevidste nok om den indflydelse, vi selv har på tilliden og trygheden i mødet, i teamet og i vores 1-1 relationer med kollegaer og medarbejdere. Vi er alle sammen med til at bidrage til det niveau af tillid og tryghed, der nu er i vores teams og relationer.
Din egen indvirkning i mødet eller teamet, er som ringene i vandet, når du har smidt en sten i søen. Udfordringen er bare, at det er usynlige ringe i energien, tilliden og trygheden; men derfor mærkes det alligevel meget klart i individer og i rummet.
Hvordan påvirker din egen adfærd den psykologiske tryghed?
Mennesker er ret gode til at opfange meget små udtryk, så selv om du heldigvis ikke tilhører dem, der højlydt bander ad andre i møder, så kan mindre ting absolut også være med til at nedbryde tilliden og trygheden. Mennesket er et flokdyr, og vi er virkelig bekymrede for ikke at høre til. Samtidig er der fortsat et magthierarki i organisationer, der også har indvirkning på, hvordan tillid og tryghed trives eller sættes under pres.
Kan du genkende nogen af disse adfærdsmønstre hos dig selv?
- Du kaster et ”sigende” blik til en kollega, fordi du ved, at denne person vil være enig med dig i, at det var for dumt, det der lige blev sagt
- Du sukker – måske lavt, men hørbart
- Du begynder at svare på e-mails eller sms’er, mens en anden taler
- Du himler (diskret, synes du selv) med øjnene
- Du siger ikke noget, selvom der foregår noget, der åbenlyst er for groft i mødet/samarbejdet, der går ud over en anden
- Du ignorerer, hvad der blev sagt, selvom det var åbenlyst, at der blev efterspurgt en respons
- Du smiler syrligt/ironisk
- Du afbryder andre og taler hen over dem
- Du nikker eller siger ja til noget, som du ikke er enig i
Listen er længere end dette. Det er blot for at fremhæve, at nedbrydning af den psykologiske tryghed ikke kan isoleres til åbenlyst grove udbrud eller skarp, offentlig kritik osv. Vi må alle erkende vores egen andel i de mindre heldige scenarier.
Hvad kan I gøre for, at det bliver bedre?
Selv er jeg certificeret i Fearless Organization Scan, som har den fordel, at man kan vælge at tale ud fra et anonymiseret resultat fra en kort undersøgelse i teamet. Det giver allerede en vis tryghed, at man ikke til en start behøver at synliggøre, hvem der har sagt hvad, men kan tage udgangspunkt i det samlede resultat. Når det er sagt, så kan I sagtens begynde at tage emnet op og være nysgerrige på, hvad der fungerer godt, og hvad der fungerer mindre godt i jeres team/relation, når det kommer til psykologisk tryghed.
Lavpraktiske tips til at arbejde med psykologisk tryghed
- Slut møder med at spørge: ”hvilke (svære) emner fik vi ikke talt om, som vi med fordel kan skrive på listen til næste gang?”
- Lav et møde, hvor I fx specifikt taler om:
- Hvad kan potentielt forhindre, at man deler en ide i teamet?
- Hvad kan potentielt forhindre, at man deler sine fejl med de andre?
- Hvordan står det til med villigheden til at hjælpe og dele i teamet?
- Hvad kan potentielt forhindre, at man føler sig inkluderet i dette team?
- De ovenstående spørgsmål (og andre I måtte finde på) kan også tages et efter et pr. teammøde, som en del af at udvikle jeres psykologiske tryghed over en periode.
- Slut møder med at spørge: ”hvad gjorde man selv eller observerede andre gøre, som enten bidrog positivt eller negativt til oplevelsen af psykologisk tryghed?”
Hos Human Impact arbejder vi med konceptet Act as One; fra kultur til strategi.
Vi kan kun skabe en fremragende kultur, hvis vi alle føler os som en vigtig og værdsat del af teamet – her spiller psykologisk tryghed en afgørende rolle.
Tag fat i os, hvis vi skal hjælpe jer med dette.
Følg os også på LinkedIn: https://lnkd.in/d_z2khDB