Sådan får du dit budskab igennem
Tydelig kommunikation og evnen til at formidle budskaber er kritisk for god ledelse, så der ikke opstår misforståelser, falske formodninger og forvirring.
Er du god til at formidle tanker og idéer og sikre at budskabet er modtaget?
Her er 5 råd til hvordan du får dit budskab igennem
- Check forståelse
- Kultur for vidensdeling
- Historiefortælling, metaforer og symboler
- Klar og tydelig på skrift
- Tænk i målgrupper
1. Check forståelse
Vi glemmer ofte at checke om vores budskab er blevet forstået. Dette kan nemt gøres ved at spørge: ”Hvad forstår du ved dette?” ”Hvad du tager med dig fra vores samtale?” Hvis budskabet ikke er blevet modtaget, så er det nødvendigt at formidle budskabet på en anden måde.
2. Kultur for informationsdeling
Information er vigtig for organisationens effektivitet, og den skal modtages klart og tydeligt, og ikke give mulighed for fortolkninger. Ofte kommer informationer kun på en ’need to know’ basis, og efterlader mange i uvished. Det kan give usikkerhed og falske formodninger. Når budskabet skal igennem, er det vigtigt at informationen kan flyde frit og hurtigt mellem enkeltpersoner, teams, afdelinger og hele organisationen.
3. Historiefortælling, metaforer og symboler
Nogle gange er simpelt, direkte sprog ikke nok til at formidle dybden i et budskab. Derfor er historiefortælling, metaforer og symboler gode til at engagere modtagerne. En god måde at fænge et publikum på, er ved at finde sigende billeder og grafik, når man vil dele tanker igennem en historiefortælling.
4. Klar og tydelig på skrift
Mange mennesker foretrækker at modtage en besked sort på hvidt, for at den opleves ægte. For at fremhæve kernebudskaber, er det vigtigt at tanker og idéer udtrykkes skriftligt på en utvetydig måde.
5. Tænk i målgrupper
Om det er større og mindre grupper, er det vigtigt at bruge metoder og sprog, der passer specifikt til modtagerne. Formidling til større grupper sker ofte med en præsentation med en kombination af skriftlig dokumentation, tale og visuel fremstilling. For at skabe forståelse og ejerskab, kan lederen foreslå, at man drøfter emner i grupper for derefter at føde deres resultater tilbage i plenum.
I mindre grupper har man ofte muligheden for at gøre det mere personlig målrettet og interaktivt. Deltagerne kan blive mere involveret igennem spørgsmål og facilitering, så de hver især kan få bedre greb om budskabet.
Personlige præferencer har også stor indflydelse på hvordan et budskab modtages. Persontype tests såsom Disc, Myers Briggs, Insights, m. fl., inddeler folk i persontyper alt efter om de er introverte/ekstroverte og tænkende/følende.
Ved at tænke præferencer ind, kan man få sit budskab bedre igennem og motivere hver deltager.
På det overordnede plan har de introverte og tænkende ofte brug for flere detaljer og forsikring om at det er bygger på evidens, introverte og følende har brug for at vide om det er trygt og bygger på menneskelige værdier. Ekstroverte og tænkende har brug for konkret og handlingsorienteret information med fokus på målene og resultaterne og hvad det vil betyde for dem, og ekstrovert og følende har brug at kende mulighederne og visionen og for at vide at de vil blive inddraget i en spændende proces. Ved at inkludere alle disse dele, er du tættere på at få dit budskab igennem.
I opbygningen af højtydende teams og robuste ledergrupper, bruger Human Impact tydelig kommunikation, veldokumenterede metoder og præference-forståelse til at finde ind til hvad der motiverer og engagerer teams og individer.